وقتی ده نمکی دیگر کسی را عصبانی هم نمی کند / از دست دادن تاثیر، این است تاوان شهوت دیده شدن / یادداشت نویسنده "کافه سینما" بر نمایش "معراجی ها" در کاخ جشنواره

آخرین فیلم مسعود ده نمکی ساعت 12 پنجشنبه شب در برج میلاد به نمایش درآمد و عده زیادی برای دیدن آن به سالن آمدند. معراجی ها که نامش بیش از هر چیز با حوادثی که سر فیلمبرداری اش رخ داد و با مرگ عده ای از سینماگران همراه شد بر سر زبان ها افتاده در اصل سریالی برای شبکه یک است و نسخه سینمایی آن برای نمایش در جشنواره فجر آماده شده است.

فیلمهای قبلی ده نمکی، فارغ از بحث کیفیت و ارزش گذاری، واکنش برانگیز بودند. فیلمهایی که مخالفان و موافقان خودشان را داشتند و معمولا جنجال نیز به پا می گردند. اتفاقا ده نمکی دنبال همین جنجال ها است و تلاش می کند از این واکنش ها به نفع فیلم خود استفاده کند. فیلم های ده نمکی به هر حال برای مردم و اهالی رسانه، کنجکاوی برانگیز بودند. بحث طرفداری و یا خوب و بد نیست. نکته اینجاست که ده نمکی در این مدت از خود یک برند ساخته است. برندی که پیش از این باعث می شد معمولا به فیلمهای او واکنش های زیادی نشان داده شود. فیلم های قبلی ده نمکی هر چه نبودند، حداقل مخاطب را جذب و یا عصبانی می کردند. ویژگی ای که به نفع ده نمکی بود و نام فیلم هایش را بر سر زبان ها می انداخت و به فروش آن ها کمک می کرد. معراجی ها اما همین ویژگی را هم ندارد! یعنی اینجا دیگر تنها بحث ضعف فیلمنامه، کارگردانی و یا شوخی ها سطحی که همیشه در مورد فیلم های ده نمکی به کار می برند نیست. بحث اصلی بر سر این است که ده نمکی یک فیلم کاملا خنثی ساخته است. البته که معراجی ها ضعیف ترین فیلم کارنامه ده نمکی نیز هست. اما بزرگترین ضعف اش همین خنثی و بی اثر بودن است. این اولین بار است که ده نمکی فیلمی ساخته که حتی کسی را عصبانی هم نمی کند. معراجی ها انگار یک قسمت از سریالی سطح پایین است که حتی ارزش تا انتها تحمل کردن را نیز ندارد. این یک شکست بزرگ برای ده نمکی به حساب می آید. گویا ده نمکی انقدر علاقه به دیده شدن دارد، که حتی از خیر به نمایش در آمدن نسخه سینمایی سریالش در جشنواره هم نمی گذرد. این شهوت دیده شدن این بار خیلی به ده نمکی ضربه زده است. او به عشق حضور در جشنواره حتی حاضر شده یک نسخه بی کیفیت از فیلم خود را به نمایش در بیاورد. معراجی ها تنها فیلم ده نمکی است که حتی ارزش عصبانی شدن را نیز ندارد. فیلمی که یک نقطه شکست مهم برای این فیلمساز پرحاشیه به حساب می آید. فیلمسازی که همیشه از جنجال ها به سود خود استفاده کرده، فیلمی ساخته که کوچکترین واکنشی نیز بر نمی انگیزد. بی تاثیر شدن. این اتفاقی است که برای ده نمکی افتاده است.