سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نیمه رسید/گزارشی از روزهایی که گذشت
![]()
اگر چه تقریباً اکثر قریب به اتفاق فیلم های راه یافته به جشنواره در همین نیمه نخست رونمایی شده اند اما از آنجا که تنها نیمی از این آثار در کاخ جشنواره به نمایش درآمده و مابقی اولین اکرانشان در جداول سینماهای مردمی ثبت شده بود، هنوز برخی از این آثار مورد نقد و بررسی جدی در فضای رسانه ای قرار نگرفته اند.
به همین دلیل هم باید منتظر ماند و تا پایان آخرین روز اکران فیلم ها در کاخ جشنواره فضای رسانه ای را رصد کرد تا شاید بتوان تصویری دقیق تر از کارنامه سینمای ایران در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به دست آورد.
گزارش روز: فیلمهای خبرساز این روزها
در سه روز گذشته در مجموع 16 فیلم در سالن اصلی برج میلاد برای اهالی رسانه و منتقدان روی پرده رفت که از این میان فیلمهای "چ"، "متروپل"، "رستاخیز" و "شیار 143" بیشتر بازتاب را در فضای رسانه ای از آن خود کردند.
فیلم سینمایی "چ" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در حالی صبح روز دوشنبه در کاخ جشنواره رونمایی شد که بسیاری به دلایل متنی و فرامتنی در انتظار تماشای آن بودند.
فیلم از نظر ساختار توجه بسیاری را به خود جلب کرد و قریب به اتفاق منتقدان آن را پیشرفتی رو به جلو در کارنامه فیلمسازی حاتمی کیا دانستند اما از منظر محتوا موضع گیری ها نسبت به فیلم متفاوت و گاه متناقض بود تا جایی که برخی تصویر ارائه شده از شهید چمران در این فیلم را غیرواقعی توصیف کردند و در مقابل برخی دیگر فیلم را تفسیری به روز و کارآمد از این چریک عارف، خواندند.
در این میان اما مهدی چمران به عنوان برادر شهید چمران تمام قد از فیلم دفاع و آن را تصویری واقعی از مصطفی چمران توصیف کرد. هنوز درباره قضاوت نهایی درباره فیلم زود است احتمالا حرف و حدیث ها درباره آن تا بازه اکران عمومی ادامه خواهد داشت.
برخلاف ساخته حاتمی کیا فیلم تازه مسعود کیمیایی از منظری متفاوت شاهد بازتاب رسانه ای بود. فیلمی عجیب و غیرمنتظره از کارگردانی پیشکسوت در سینمای ایران!
داستان و ساختار فیلم سینمایی "متروپل" نه فقط پس از اکران که حین اکران در کاخ جشنواره هم با واکنش های اعتراض آمیز برخی اهالی رسانه و منتفدان مواجه شد. اتفاقی که برخی خبرگزاری ها خبر تکرار آن در برخی سینماهای مردمی را هم مخابره کرده اند.
شاید تعجیل برای رساندن فیلم به جشنواره و فرصت اندک جهت بازبینی و اصلاح ایرادات روایی و ساختاری آن را بتوان اصلی ترین دلیل برای ثبت چنین فیلمی در کارنامه مسعود کیمیایی دانست.
صبح دیروز اما کاخ جشنواره با اکران فیلم سه ساعته احمدرضا درویش برنامه خود را آغاز کرد. فیلمی که به تعبیر خود درویش نزدیک به 10 سال برای ساختش انتظار کشیده و حالا بابد رونمایی می شد.
"رستاخیز" اما به رغم تمام انتظاراتی که برانگیخته بود، اثری متوسط بود و نتوانست نظر مثبت منتقدان و اهالی رسانه را با خود همراه کند.
فیلم که در یک تابوشکنی عیان اقدام به نمایش چهره بزرگان دینی همچون حضرت عباس(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع)، حضرت علی اصغر(ع) و برخی دیگر از بزرگواران حاضر در قیام عاشورا کرده است، در روایت این واقعه دچار لکنت می شود و از همین منظر مورد انتقاد قرار گرفته است.
بازتابهای مثبت و منفی نسبت به این فیلم قطعاً در روزهای آینده اوج خواهد گرفت و باید دید این بازتابها تأثیری در اکران عمومی فیلم هم می تواند داشته باشد؟در کنار تمام این آثار فاخر و پرخرج اما پدیده، جشنواره فیلم کم هزینه و بی ادعای "شیار 143" بود که عصر دیروز در کاخ جشنواره به نمایش در آمد. دومین فیلم سینمایی نرگس آبیار پس از "اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدکیترند" داستانی ساده و روایتی فاقد پیچیدگی های مزاحم دارد و از همین منظر مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار می کند.
فیلم در کنار داستان تأثیرگذار و کارگردانی قابل تحسین از بازی کم نقص بازیگرانی همچون مریلا زارعی و مهران احمدی هم بهره می برد و این ترکیب حاصل نهایی را تبدیل به یکی از پدیده های جشنواره سی و دوم کرده است.
فیلم سینمایی "شیار 143" چنان کیفیت تأثیرگذاری ای داشت که ابراهیم حاتمی کیا بلافاصله پس از تماشای فیلم در کاخ جشنواره، فیلم سینمایی "چ" را به کارگردان و عواملش تقدیم و سکانس پایانی فیلم را یکی از سکانسهای ماندگار تاریخ سینمای ایران توصیف کرد.
چهره روز: نرگس آبیار
بدون تردید در نیمه راه جشنواره یکی از شاخص ترین چهره ها نرگس آبیار است. داستان نویسی که در دومین گام ورود حرفه ای به دنیای فیلمسازی اثری ساده و بی ادعا را به سینمای ایران عرضه کرد.
درباره "شیار 143" گفتنی ها و شنیدنی ها زیاد است اما به این بهانه بد نیست مروری کوتاه بر کارنامه و دغدغه های نرگس آبیار کارگردان جوان این فیلم داشته باشیم.
![]()
آبیار بیش از یک دهه نویسندگی حرفه ای در موضوع دفاع مقدس و ادبیات کودک را آغاز کرده است و پس از نگارش و انتشار آثاری همچون "چشم سوم" با موضوع عملیات والفجر مقدماتی، "نه روز بود، نه شب" درباره زندگی شهید حسن عباسپور و "فلسطین، از اشغال تا انتفاضه"، در سال 90 تصمیم به ورود به سینما گرفت.
او در گام نخست داستانی کوتاه و یک خطی را دستمایه ساخت فیلم قرار داد و فیلم سینمایی "اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند" را به جشنواره سی ام فیلم فجر ارائه کرد.
فیلم اول آبیار با واکنشی نسبتاً خنثی از سوی اهالی رسانه و منتفدان مواجه شد و بعدها هم نتوانست فرصت اکران عمومی را به دست آورد تا در آزمون گیشه توانایی خود در ارتباط با مخاطب را بسنجد.
عزم آبیار اما برای فیلمسازی جدی تر از این حرفها بود به همین دلیل به زودی برای ساخت فیلم دوم دست به کار شد و این بار داستان انتظار مادری را برگزید که چشم به راه فرزند به جبهه رفته اش روزگار می گذراند.
نرگس آبیار حالا دیگر فیلمسازی جدی در سینمای ایران محسوب می شود که از همین امروز می توان منتظر فیلم بعدی اش بود. فیلمسازی که دور از ذهن نیست از اختتامیه جشنواره امسال هم دست پر به خانه بازگردد و سیمرغ های اصلی جشنواره به نام فیلمش ثبت شود.
حاشیه ها: در انتظار تکرار تجربه ها!
* آمد و شد چهره های غیرسینمایی به کاخ جشنواره کماکان ادامه دارد. در روزهای اخیر از رئیس شورای شهر تهران گرفته تا دروازه بان برزیلی تیم پرسپولیس در برج میلاد حاضر شده و به تماشای فیلم نشسته اند. محمد غرضی، عبدالجبار کاکایی، مهدی چمران و ... از دیگر مهمانان برج میلاد در روزهای اخیر بوده اند.
* ابتکار جدید انجمن منتقدان سینما در بدرقه عوامل فیلم برای خیرمقدم به اهالی سینما پیش از اکران هر فیلم، بستر مناسبی شده تا هم منتقدان و رسانه ای ها تصویر روشن تری از فضای ذهنی عوامل تولید فیلم تا پیش از نمایش آن به دست آورند و هم فیلمسازان در صورت نیاز نکات مدنظر خود را برزبان آورند. نکاتی که برخی از جنس کنایه است. مانند اظهارات کارگردان «انارهای نارس» که شب گذشته در سخنانی کوتاه به چند سال انتظار برای اخذ پروانه ساخت در دولت گذشته اشاره کرد و به کنایه گفت: «شکر خدا که این دوران گذشت!»
* یکی دیگر از حاشیه های آیین خیرمقدم به اهالی رسانه در یکی دو روز اخیر هم مربوط به تقدیم فیلم سینمایی «با دیگران» به یکی از تهیه کنندگان فیلم بود! اینکه اساسا چرا باید یک فیلم به تهیه کننده اش تقدیم شود در نوع خود جالب توجه است اما از آنجا که این تهیه کننده محمد آفریده بود و پیش از این تهیه کنندگی فیلم پرحاشیه «یک خانواده محترم» را برعهده داشت، این تقدیم و تقدیر با واکنش تند برخی رسانه ها مواجه شد.
* هر چه از روزهای ابتدایی جشنواره می گذرد آرام آرام شمار مهمانان ناشناس و غیر رسانه ای کاخ جشنواره بیشتر می شود تا خاطره گعده های خانوادگی در دوره های گذشته جشنواره باردیگر زنده شود. امیدواریم این روند به پایانی همچون آخرین اکران جشنواره گذشته منتهی نشود که شماری از منتقدان و اهالی رسانه ناگزیر از تماشای فیلم از روی سن سالن اصلی و از چند متری پرده شدند!
در پنجمین روز نمایش فیلمها در کاخ جشنواره فیلم فجر، شش فیلم به نمایش درآمد و اکران آثار تا ساعت یک و نیم بامداد ادامه داشت.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،نمایش فیلمها برای اهالی رسانه در روز پنجم با «رستاخیز» احمدرضا درویش آغاز شد که پیش از آغاز فیلم،عوامل این فیلم با حضور بر روی سن اظهار امیدواری کردند فیلمشان مورد پسند مخاطبان قرار گیرد.
بهادر زمانی بازیگر نقش «حضرت ابوالفضل» بعد از نمایش «رستاخیز» بسیار مورد توجه عکاسان و خبرنگاران قرار گرفت و در حالی که همه منتظر بودند صحبتهای او را در نشست خبری فیلم بشنوند اما احمدرضا درویش کارگردان فیلم ترجیح داد عوامل پشت دوربین در نشست حاضر باشند و بازیگران تماشاگر صحبتهای سایر عوامل بودند.
از «نیمه جشنواره» کامل شدن کارتها تقریبا در همه سانسها سالن پر شد و برای برخی از فیلمها، در راهروها نیز تماشاگران نشسته بودند.
از روز پنجم جشنواره نمایش آثار مستند و بخش نوعی تجربه نیز در سالنهای فرعی آغاز شد و بلندگوی کاخ جشنواره بارها نام این فیلمها را اعلام کرد.
از نکات جالب روز پنجم جشنواره حضور علی معلم هنگام نمایش «شیار 143» بود. او به عنوان یکی از اعضای هیأت انتخاب این دوره جشنواره، برای تماشای این فیلم بار دیگر در سالن حاضر شده بود.
پر شدن پارکینگ برج میلاد شب گذشته مشکلاتی را برای حاضران به وجود آورد و مراجعهکنندگان مجبور شدند خودروهایشان را خارج از پارکینگ در خیابان پارک کنند.
احمد میرعلایی مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی از حاضران در کاخ جشنواره بود که به همراه محسن علیاکبری تهیهکننده سینما به تماشای برخی از فیلمها نشست.
در آخرین فیلم روز پنجم،در ساعت 23:30 «دلتنگیهای عاشقانه» به نمایش درآمد و پیش از آغاز فیلم خانواده شهیدی که موضوع فیلم روایتی از زندگی آنها بود، در کنار عوامل فیلم بر روی سن حاضر شدند.
مهران احمدی بازیگری بود که در روز چهارشنبه دو فیلم از او به روی پرده رفت
به گزارش خبرنگار سینماپرس، سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نیمه راه خود رسیده است، این جشنواره در طول برگزاری خود در سالن همایش های برج میلاد با عنوان کاخ جشنواره پذیرای اهالی رسانه، متقدان و هنرمندان بوده است. این گزارش مروری است بر حواشی ۵ روز اول جشنواره.
کارتهای صادر نشده و خبرنگاران پشت در مانده
عدم صدور کارت برای برخی از خبرنگاران در روز اول جشنواره موجب شده بود تا خبرنگاران با نوشتن نامشان اجازه ورود پیدا کنند، با این وجود در روز اول خبری از بینظمی و شلوغیهای سالهای گذشته نبود و اهالی رسانه با مشکلات جدی رو به رو نبودند.
گفتنی است که در روز اول جشنواره چهره های فوتبالی همچون عادل فردوسی پور و پژمان جمشیدی در جمع هنرمندانی چون رضا میرکریمی، طناز طباطبایی، پژمان بازغی،مهراوه شریفینیا، کامبوزیا پرتوی، رضا ناجی، علی سرتیپی، مجید جوزانی، جواد عزتی، فرهاد اصلانی، امیرشهاب رضویان،علی عطشانی و نیکی کریمی و... دیده می شدند.
تاخیر اکران یک و نیم ساعته
در روز دوم جشنواره با وجود هوای برفی مخاطبان زیادی برای تماشای فیلم «قصه ها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد در کاخ جشنواره حضور یافتند که البته این فیلم با تاخیری یک ساعته به علت بارش برف و دادن فرصت به مخاطبان برای تماشای این فیلم به نمایش در آمد. با پایان یافتن نمایش «قصه ها» در کاخ جشنواره برخی راضی و برخی نیز ناراضی بودند. همچنین فیلم سینمایی «مردن به وقت شهریور» به کارگردانی هاتف علیمردانی نیز با تاخیری در حدود یک ساعت و نیم اکران شد که مسئولان علت این مسئله را نقص فنی فیلم خواندند و کارگردان نیز پیش از نمایش فیلم به روی سن آمده و از حاضران عذرخواهی کرد. اما این فیلم با وجود تمام حواشی پیش آمده نتوانست مخاطبان را راضی کند. اصغر فرهادی بعد از ظهر روز دوم جشنواره در بازار فیلم حضور پیدا کرد.
بازگشت
روز سوم جشنواره نیز با نمایش فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا همراه بود. فیلم «چ» بازگشت دوباره ابراهیم حاتمی کیا به سینمای دفاع مقدس محسوب می شود. و مخاطبان مدت ها بود که در انتظار دیدن این فیلم بودند. حضور جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی و محمد خزایی دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر، بههمراه مهدی چمران، عضو شورای شهر تهران، از جمله نکات قابل توجه در این روز بود. رسول صدرعاملی ، کمال تبریزی، ساره بیات، مجید مظفری، حسین یاری، رضا عطاران و پژمان بازغی از جمله هنرمندان حاضر در روز سوم در کاخ بودند. همچنین حجتالله ایوبی، با حضور در کاخ جشنواره از بخشهای مختلف بازدید کرد.
از غیبت کیمیایی تا حضور غرضی
چهارمین روز جشنواره نیز با حواشی همچون نمایش فیلم سینمایی «متروپل» به کارگردانی مسعود کیمیایی بدون حضور وی همراه بود. همچنین نشست این فیلم سینمایی نیز به دلیل عدم حضور کارگردان برگزار نشد. همچنین در این روز پس از نمایش فیلم «با دیگران» برای اولین بار در طول برگزاری جشنواره عوامل فیلم بر روی سن سالن حاضر شده و صحبت کردند، این روند در روزهای آینده جشنواره نیز ادامه پیدا کرد. همچنین در چهارمین روز از جشنواره و در ابتدای نمایش فیلم «شهابی از جنس نور» تعدادی از تماشاگران با زدن سوت نظم سالن را برهم زدند که امین زندگانی بازیگر این فیلم دست زدن تماشاگران در ابتدای فیلم را طبیعی عنوان کرد. محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مازیار میری، محمد بزرگ نیا، احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر و سید محمد غرضی از جمله افرادی بودند که در روز چهارم در کاخ جشنواره حضور داشتند.
شیار 143 و اشکهای مریلا زارعی
گفتنی است که با شروع پنجمین روز از جشنواره بین المللی فیلم فجر، فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش در کاخ جشنواره همراه شده بود، پخش این فیلم که مدت زمانی طولانی و در حدود سه ساعت همراه بود واکنش های فراوانی را از سوی اهالی رسانه و متقدان به همراه داشت. همچنین فیلم سینمایی «شیار۱۴۳» در پنجمین روز جشنواره به نمایش درآمد که با استقبال فراوانی از سوی مخاطبان رو به رو شده بود. مریلا زارعی بازیگر نقش اصلی این فیلم در حالی که به شدت از دیدن این فیلم منقلب شده بود در طول نشست خبری «شیار۱۴۳» به شدت گریه می کرد. همچنین در این روز بخش مستند جشنواره آغاز به کار کرد که با استقبال خوبی هم از سوی اهالی برج میلاد مواجه نشد.
سلام برسینمای ایران